De ani de zile, părinţii, profesorii şi directorii FasTracKids au fost martori la impactul pe care programele FasTracKids îl au asupra copiilor. Am văzut cum copiii pot comunica mai bine, îşi îmbogăţesc vocabularul şi îşi dezvoltă încrederea în sine. I-am văzut apoi cum rezolvă probleme într-un mod creativ şi cum fac faţă provocărilor. Am văzut cum copiii noştri demonstrează că au comportament pozitiv de lideri în clasă, acasă şi pe terenul de joacă. Si am vrut să avem o analiză cantitativă care să sprijine aceste observaţii. Studiul a fost efectuat de Institutul naţional pentru timpul petrecut în afara şcolii de la Centrele Wellesley pentru femei, Colegiul Wellesley din Massachusetts (NIOST) , un foarte important centru internaţional de cercetare, evaluare şi training, axat pe orele petrecute în afara şcolii.
Metodologia cercetării
Scopul principal al acestui proiect de cercetare a fost măsurarea progreselor copiilor în ceea ce priveşte vocabularul şiabilităţile sociale pe durata participării lor în programul FasTracKids. Conform cercetărilor, abilităţi precum munca în echipă, capacitatea de a rezolva probleme şi comunicarea sunt premisele de bază astfel încât copiii mici să aibă rezultate şcolare bune. Şapte centre FasTracKids au luat parte la studiu în Statele Unite, cu o buna reprezentativitate din punct de vedere demografic şi socio-economic.
De ce este important vocabularul?
Ani de cercetare au arătat că nivelul limbajului verbal al preşcolarilor este strâns legat de capacitatea lor de a citi şi de realizările lor academice, sociale şi relaţionale pe termen scurt şi lung. Asimilarea vocabularului este un indicator important pentru dezvoltarea lingvistică şi cognitivă a copilului şi pentru a afla cât este de pregătit pentru şcolarizare. Vocabularul este o punte, la nivelul cuvintelor, între procesul fonetic şi procesul cognitiv de înţelegere. Conexiunea cu abilitatea cognitivă este aceea că un copil cu un vocabular mai bogat are şanse mai mari să citească mai mult, poate învăţa mai uşor cu ajutorul instrucţiunilor verbale în foarte multe domenii, şi poate avea un depozit mai mare de concepte verbale la care poate apela ca instrumente de gândire1.
Primii ani reprezintă timpul potrivit pentru a face conexiuni – conexiuni critice pentru copiii de vârstă pre-şcolară. Cercetările arată că există o relaţie de reciprocitate între dezvoltarea limbajului şi abilitatea de a citi cât mai devreme. Copiii asimilează abilităţi de citire precoce importante de la naştere, şi succesul lor in clasa întâi depinde în mare parte de cât de mult au învăţat înainte să înceapă şcoala.2
Studiile de asemenea au arătat o legătură strânsă între rezultatele copiilor la Testul Vocabularului de Exprimare şi Testul Peabody Poze şi Vocabular în anii preşcolari şi rezultatele lor în clasele a patra şi a şaptea – cinci, respectiv opt ani mai târziu.3
De ce sunt importante aptitudinile sociale?
Sistemul tradiţional s-a axat în principal pe rezultatele testelor cognitive – teste IQ, teste standard, note – pentru a stabili nivelul de inteligenţă. Studiile actuale arată că abilităţile noncognitive sunt necesare pentru a avea succes la şcoală şi în viaţă. Motivarea, sociabilitatea, abilitatea de a lucra cu alţii, capacitatea de a se concentra pe anumite sarcini, autocontrolul şi stima de sine, toate acestea sunt importante; pot fi chiar mai importante decât “inteligenţa” cognitivă pentru a avea succes.4
Rezultatele cercetării
Instrumentele studiului au fost teste standard de evaluare, aplicate unui eşantion format din mii de copii. Rezultatele copiilor noştri au fost comparate cu cele ale altor copii de aceeaşi vârstă care dăduseră testele în prealabil. Fiecare copil din studiu a dat Testul Peabody Poze şi Vocabular şi Testul Vocabular de Exprimare. Testul Testul Peabody Poze şi Vocabular este metoda de bază pentru a măsura vocabularul receptiv şi în acelaşi timp pentru a testa abilitatea verbală; Testul Vocabular de Exprimare este un test pentru vocabularul activ şi accesibilitatea cuvintelor. Părinţii şi profesorii au completat Scala de evaluare a abilităţilor sociale care oferă un tablou complet al comportamentelor sociale care pot afecta relaţiile, integrarea şi acceptarea, şi performanţa şcolară.
Se observă din graficul de mai sus, faptul că, de la momentul evaluarii iniţiale şi pe parcursul a 6 luni de participare la programul FasTracKids, au fost inregistrate creşteri semnificative pentru toţi indicatorii măsurati. Copiii FasTracKids şi-au îmbunătăţit aptitudinile sociale, progres măsurat prin nivelul lor de cooperare, afirmare personală, responsabilitate, empatie şi autocontrol.5
Rezultate adiţionale importante ale studiului
Un număr mare de copii cu vârste de la trei până la şase ani înscrişi în programul FasTracKids şi-au îmbunătăţit aptitudinile lingvistice şi sociale de la 100% până la 150% mai repede decât colegii lor care nu au fost înscrişi în program. S-au observat progrese la toţi copiii care au participat în studiu – cei care aveau vârsta de grădiniţă au avansat până la un nivel şcolar superior, şi unii din aceştia până la două nivele superioare6. Toţi copiii au participat la cursurile FasTracKids timp de două ore pe săptămână pe o perioadă de şase luni. Studiul arată că performanţa copiilor în aceste teste înainte de a intra la şcoală este direct legată de performanţa lor şcolară viitoare.7
Un sondaj adiţional a arătat că părinţii sunt foarte mulţumiţi de experienţa pe care o au copiii lor în programul FasTracKids. Majoritatea părinţilor a observat că cele mai mari progrese ale copiilor au ţinut de comunicare (83 %), leadership şi iniţiativă (81%), limbaj (69 %) şi aptitudini şcolare (62 %).8
Bibliografie
Bowey, 1995
Catts, Fey, Tomblin & Zhang, 2002
Chaney, 1994
Fazio et al., 1996
Patrick, Yoon & Murphy, 1995
FujiM, Brinton, Morgan & Hart, 1999
Hart & Risley, 1995
Kamil & Hiebert, 2005
Heckman, Sixrud and Urzua, 2006
[1] Anderson & Freebody, 1981; Baumann, Kam’enui & Ash, 2003; Becker, 1977; Davis, 1942; Whipple, 1925
[2] Carroll, 1993; National Institute of Child Health and Human Development, 2000; Beginning Literacy with Language, Dickson & Tabors, 2001
[3] Beginning Literacy with Language, Dickson & Tabors, 2001; Home-School Study of Language and Literacy Development, 1987-1995
[4] Schools, Skills and Synapses, Heckman, 2008
[5]
[6] Addendum to Outcomes Evaluation of FasTracKids Final Report: Grade Equivalents, 2008
[7] Home-School Study of Language and Literacy Development, 1987-1995
[8] Outcomes Evaluation of FasTracKids – Final, 2008