De-a lungul timpului,
….au fost create numeroase sisteme educaționale, cu scopul de a oferii soluții educative, care să ajute educatorii în procesul de predare, astfel încât să răspundă cât mai corect cerințelor copiilor cu vârste cuprinse între 1 și 6 ani. La momentul actual, cu siguranță s-a spus aproape tot în materie de pedagogie prescolara, marea provocare pe care sistemul de invățământ Principesa Maria indrăznește să și-o asume, fiind aceea de a spune lucruri care s-au mai spus, însă într-o modalitate nouă, axată atât pe sistemul clasic de formare a deprinderilor de bază în sistemul preșcolar, dar punându-se în egală măsură accent pe formarea caracterului uman, pe dezvoltarea spirituală a copiilor.
Nu ne propunem implementarea unui sistem educațional rigid, cu reguli definite în termeni abstracți, tocmai pentru că am simțit in vremurile actuale o nevoie acută de întoarcere către regulile de bază ale umanității, reguli care nu pot fi definite decât la modul cel mai simplu cu putință. În ceea ce privește proverbialii cei „7 ani de acasa”, la ora actuală vorbim despre perioada în care copilul ajunge la unități de învățământ preșcolar de la care, așa cum este normal, fiecare părinte cu siguranță are pretenții ridicate.
Înțelegând așteptările părinților și faptul că fiecare copil este un miracol, dorim să oferim prin sistemul educațional Principesa Maria, dezvoltarea următoarelor valori morale, pe care ne este greu să le definim într-o ordine prioritară: bunătatea, credința în Dumnezeu, respectul față de semeni ( părinți, educatori, colegi, dar și față de mediul înconjurător), bunul simț și buna credință, delicatețea și noblețea sufletească, dreptatea și corectitudinea.
Cu alte cuvinte, urmărim să sădim in sufletele copiilor distincția între bine și rău, pregătindu-i totodată, prin metode de predare distincte, pentru orice provocare a vieții. Învățarea va fi bazată pe joc și creativitate, în acest sens, multe tehnici de predare din sistemul nostru educațional fiind inspirate din educatia Montessori, din sistemul educațional Reggio Emilia sau Waldorf.
Copii vor avea drept modele de viață, personalități feminine și masculine marcante ale secolului trecut, printre care le putem enumera pentru început pe Regina Maria, Maruca Cantacuzino sau Martha Bibescu. Numai cunoscându-ne trecutul și învățând din valorile lui, putem spera la un prezent și un viitor de care sa fim mândrii.
Gradinita Principesa Maria și-a propus încă de la înființare să împrumute o parte din spiritul educațional și clădirii unde va funcționa, fiecare detaliu arhitectural al clădirii fiind astfel conceput, încât să se armonizeze cu valorile care se urmăresc a fi atinse prin sistemul educațional Principesa Maria. Clădirea a fost construită in stil „art nouveau”, astfel încât nobletea acestui stil să completeze și să ofere decorul ideal pentru formarea unor copii, care să aprecieze valoarea fiecărui element arhitectural, al decorațiunilor interioare, dar și al jucăriilor rafinate care îi vor însoți în călătoria spre cunoașterea lumii înconjurătoare.
Copii vor descoperi lumea fără a călători în timp sau pe distanțe lungi, deoarece vor găsi puțin din spiritul Vienei, Parisului, Londrei, și nu numai, între zidurile Grădiniței Principesa Maria.
Printre jucăriile din lemn, vor avea ocazia să exploreze și să ințeleagă lumea, jucându-se cu papusi de porțelan, cu mașinuțe de epocă in miniatură, sau la un picnic londonez pe mochetă, servind din porțelanuri Rosenthal sau Villeroy and Boch, fără a exclude normalitatea în care găsim lumea mult apreciată de către copiii vremurilor noastre, respectiv universul Disneyland.
Încă de la vârste fragede, vor învăța că telefonul nu este doar mobil, ci poate fi destul de voluminos și chiar din lemn masiv, iar muzica nu se asculta neapărat la un aparat minuscul și la niște căști în urechiușe, ci poate veni dintr-un instrument numit patefon, aparținând unei lumi, pe care nu a avut ocazia să o cunoască în mod direct.
Gradinita Principesa Maria este un muzeu în miniatură, un concept de tip boutique sub toate aspectele, iar copii în fiecare zi au ocazia de a explora și de a descoperii câte putin din exponatele acestei lumi, ca într-o lume fantastică a lui Jules Vernes. Au ocazia ca dupa orele de masă, înainte de somn, sa-i asculte în surdina pe marii compozitori ai lumii, iar cea mai mare satisfactie la care visăm,este aceea ca peste ani, cand acest sistem educațional va fi la fel de vechi ca si batrânul patefon, acești copii pentru care am fost educatori,să se întoarcă și să ne încânte cu satisfacțiile lor profesionale și cu o viață trăită sub semnul respectului si al bunei credințe.
Copii vor avea ocazia să descopere deopotrivă lumea poveștilor lui Ion Creangă, a Fraților Grimm, dar vor lua contact prin poveștile pe care le vor asculta, cu lumea unor personaje reale, intre cărtile Grădiniței Principesa Maria, regăsindu-se și cărți în genul celei scrise de însăși Regina Maria, pentru copii ei, „Povestile Reginei Maria” si publicata de curând la Editura Curtea Veche.